Presa pro-moscovită din Republica Moldova

Favorizarea televiziunilor rusești în dauna celor din România, a influențat negativ de-a lungul anilor politica internă și procesele democratice din Republica Moldova. Autoritățile moldovenești au manifestat o deschiderea totală, din anii 90 până în prezent, față de presa de la Moscova, pe care au admis-o pe piața informațională din Republica Moldova în calitate de investitor dominant, menținând, astfel, populația în zona de influența a politicilor promovate de Federația Rusă. Presa finanțată din Rusia, pe căi nebuloase, promovează, prin programe vădit propagandistice și manipulatorii, o retorică ostilă față de Uniunea Europeană și NATO și o optică trunchiată asupra evenimentelor din Republica Moldova și România. 

Piața mediatică din Republica Moldova rămâne dominată de presa unei țări cu puține reflexe democratice. Unii experți de la Chișinău pun această situație pe seama obedienței tradiționale pe care au manifestat-o majoritatea guvernelor moldovene față de Federația Rusă, de-a lungul perioadei de independență a Republicii Moldova, și a dependenței elitelor politice față de factorii decizionali și de influență din Federația Rusă. Prezența redusă în Republica Moldova a posturilor de televiziune occidentale se poate explica prin lipsa de atractivitate comercială a pieței de publicitate care nu a depășit niciodată cuantumul de 20 de milioane de Euro, cifră care în ultimii ani, potrivit unor estimări, s-a înjumătățit.

Actualmente, toate televiziunile importante din Federația Rusă: Pervyi Canal, NTV, Ren TV, RTR, STS, TNT și altele, generaliste sau de nișă, difuzează  în Republica Moldova, prin posturi TV cu denumiri similar și cu licențe de emisie obținute în Moldova.

Studiile și măsurările din ultimii ani arată că grilele de emisie ale patru din cele cinci posturi de televiziune cu cea mai mare audienţa, potrivit AGB Nielsen Media Research, Prime TV, RTR Moldova, NTV Moldova şi Canal 2 (în acest Top 5 se regăseşte şi postul public Moldova 1), sunt dominate de programe ruseşti. Deși, la obținerea lincențelor, Prime se obliga să difuzeze programe autohtone în proporţie de 52,28%, RTR Moldova – 32%, NTV Moldova – 57,24% şi Canal 2 – 51,64%, această grilă nu este respectată. Restul spaţiului este folosit, de cele mai dese ori, pentru difuzarea unor filme seriale ruseşti şi talk-show-uri achiziţionate din Federația Rusă pe teme sociale şi politice, aparent lipsite de relevanţă pentru telespectatorii din Republica Moldova, dar cu un conținut destul de manipulatoriu. Această practică este tolerată de Consiliul Coordonator a Audiovizualului, în dauna interesului public.

Potrivit datelor AGB, cel mai mare rating mediu de audienţă zilnică – 3,21%, îl înregistrează Prime. Canal 2 ocupa poziţia a doua, cu 1,80%, iar RTR Moldova – poziţia a treia cu 1.60%.

Proprietarii posturilor de televiziune

Omul de afaceri Vladimir Plahotniuc, lider al PDM, controlează patru din cinci televiziuni cu acoperire naţională:  Prime, Canal 2, Canal 3 şi Publika. Până în luna mai 2017, el a fost proprietar a celor patru televiziuni prin intermediul Societății Comerciale  General Media Group SRL

Pe 12 mai 2017, CCA a aprobat cesiunea televiziunilor Canal 2 şi Canal 3 către compania Telestar Media, administratorul căreia este Oleg Cristal, un consilier al liderului PDM. Trei dintre cele patru televiziuni retransmit emisiuni ale posturilor TV din Federația Rusă.

Oleg Cristal Sursa foto: Mold-Street.com

Prime TV a fost creat pentru a retransmite în Moldova Pervâi Kanal, principalul post TV din Rusia, subordonat totalmente Kremlinului. Actualmente Prime retransmite buletinele de știri și câteva dintre cele mai vizualizate emisiuni ale Pervâi Kanal din Rusia. Datorită acestora, postul TV are și cea mai mare audiență și, respectiv, un venit mare din publicitate. Bunăoară, emisiunea ”Pole ciudes” a Pevâi Kanal din Rusia, difuzată de Prime, a înregistrat cel mai înaltă audiență –  16,96% sau peste jumătate de milion de telespectatori la nivel de ţară.

Conținutul editorial al postului este centrat pe atacuri dure în adresa partidelor de opoziție PAS, condus de Maia Sandu și Platforma Demnitate și Adevăr, condusă de Andrei Năstase. Președintele pro-rus Igor Dodon este promovat într-o lumină pozitivă, la fel ca și omul de afaceri Ilan Șor, primar de Orhei, care este condamnat penal de o instanță primară din Republica Moldova în dosarul furtului miliardului de dolari din trei bănci devalizate.

Canal 2, anterior numit 2 Plus, a fost lansat în 2007, când CCA a retras licența de emisie a postului public român de televiziune TVR1, pe motiv că nu a achitat taxele legate de echipament de retransmisie.  Actualemente Postul Tv difuzează într-o proporție destul de mare filme din Federația Rusă.

Alt proprietar, apropiat lui Vlad Plahotniuc, beneficiar la trei televiziuni, care retransmit emisiuni de divertisment din Federația Rusă: Super TV, STS Mega şi STS Moldova, deţinute prin Real Radio SRL, este Dorin Pavelescu,  director al agenţiei de publicitate „Casa Media Plus” SRL, cu sediul pe aceeaşi adresă din Chișinău (str. Ghioceilor, 1), unde își  are sediul trustul General Media Group ICS. ”Casa Media Plus” SRL deţine dreptul exclusiv de vindere a spaţiului publicitar pentru posturile de televiziune Prime, Canal 2, Canal 3 şi Publika. Presa a scris că STS  Moldova și Super TV au fost cumpărate recent de către omul de afaceri Vlad Plahotniuc. Fondatorul ”Casa Media Plus” SRL este ”OTIV Prime Media B.V”, companie înregistrată într-o zonă off-shore. Pproprietarul ”OTIV Prime Media B.V” ar fi liderul Partidului Democrat, Vladimir Plahotniuc, potrivit unei ample anchete realizată de RISE Moldova.

RTR Moldova deținut de două mari bănci din Rusia

RTR Moldova este postul fiică al canalului rusesc RTR Rosia și retransmite în mare parte emisiuni produse de acest post TV, precum și filme rusești. Deţinător al licenţei de emisie este TV-Comunicaţii Grup SRL, firmă care are trei fondatori, inclusiv Rosmediakom (50%) – o asociație de stat rusă pentru media și telecomunicații.  Rosmediakom are trei fondatori: Sberbank, cea mai mare bancă din Rusia, Vneshekonombank, a doua ca mărime bancă din Rusia şi VGTRK, compania de stat de televiziune din Rusia.

Ceilalţi doi fondatori ai TV Comunicaţii-Grup sunt Valentina Steţco, o femeie de afaceri care mai deţine şi Nova-TV Grup (25%), şi SB Grup Media SRL, firmă ce îi are ca fondatori pe Galina Sârbu şi Oxana Borşevici, rude ale fondatorilor de la Tv Naţional 4.

Televiziunile aduse pe piața din Moldova de Igor Dodon

NTV Moldova

NTV Moldova, lansat în baza canalului rusesc NTV (HTB), este deţinut, prin compania „Exclusiv Media” SRL, de deputatul  socialist Corneliu Furculiță, apropiat președintelui Republicii Moldova Igor Dodon. În 2015, canalul rusesc НТV a reziliat contractul cu TV7, pe care îl deținea deputatul PLDM  Chiril Lucinschi, fiul fostului președinte al Republicii Moldova, Petru Lucinschi, și a încheiat o înţelegere cu Exclusiv-Media, companie deţinută de deputatul socialist Corneliu Furculiţă. Exclusiv Media SRL este administrată de Petru Burduja, consilier socialist în Consiliul municipal din Chișinău.

Exclusiv TV este un alt post TV gestionat de compania Exclusiv Media SRL,  în baza canalului rusesc TNT Comedy. Compania Exclusiv Media SRL a obținut dreptul de a lansa posturile Exclusiv TV și TNT Comedy  la sfârșitul anului 2016. Aceasta, chiar dacă în cadrul campaniei prezidențiale CCA a sancționat în repetate rânduri postul de telviziune NTV Moldova pentru partizanat politic.

Accent TV este gestionat de compania Telesistem TV SRL, administrată de Stanislav Vâjga și fondată de o altă companie din Rusia, Media Invest Servis (Медиа Инвест Сервис).  Мedia Invest Servis este fondată de Vadim Ciubară, despre care RISE Moldova a scris că este consilierul din umbră al președintelui Igor Dodon și omul de legătură al PSRM la Moscova. Vadim Ciubară este un afacerist originar din Bălți, Moldova, conectat la mai multe scheme cu bani din zone off-shore, cu ramificații și în România. În 2013 a devenit asociat unic al companiei de consultanță SMG Perfect Deal SRL cu sediul la București.

Televiziunile NTV şi Accent TV, prin conţinutul editorial, vădesc un puternic partizanat politic faţă de PSRM.  Deși se poziționează drept anti-guvernare, cele două posturi TV abordează selectiv reprezentanţii guvernării. Reprezentanţii PDM nu figurează în ştiri. Politica editorială dă preferință evenimentelor și politicii din Federația Rusă.  În campania electorală pentru alegerile prezidenţiale din 2016, PSRM a vărsat în bugetul celor două instituţii media peste 1,3 milioane de lei.

Proprietarii televiziunilor din Moldova

O investigație Rise Moldova arată că în alegerile prezidențiale din 2016  Partidul Socialiștilor ar fi beneficiat de sponsorizări de milioane de lei, proveniți dintr-o afacere secretă cu o companie off-shore din Bahamas, conectată la Federația Rusă. Compania ar fi făcut un transfer de peste 30 de milioane de lei, iar banii au intrat în Moldova cu câteva luni înainte de prezidențiale, prin intermediul Exclusiv Media SRL. În baza unor contracte de împrumut, milioane de lei au ajuns din această companie la mai multe persoane apropiate partidului și sponsori ai acestuia. Deși provine din Bahamas, contractul de împrumut semnat de off-shore și firma lui Furculiță a fost redactat în rusă și engleză, iar toate litigiile provocate de contract sunt reglementate de legislația materială și procesuală a Federației Ruse și urmează să fie examinate de Curtea de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerț din Moscova.

Exclusiv Media SRL este şi proprietara ziarului de limbă rusă „Argumentî i faktî”, publicație-fiica a ziarului cu denumire similară din Federașia, dar şi a site-ului www.aif.md (Аргументы и факты в Молдове).  La Exclusiv Media SRL sunt angajate Galina Dodon şi Ludmila Furculiţă, soțiile lui Igor Dodon şi a deputatului Corneliu Furculiţă. Cel puțin așa indică declarațiile de avere ale celor doi.

O investigație a Centrului de Investigații Jurnalistice arată mai multe detalii despre implicațiile lui Dodon  în diferite scheme cu legături în Rusia .

REN Moldova

Un alt canal cu conexiuni ruseşti este REN Moldova, TV-fiică a canalului rusesc REN TV.  Proprietar al REN Moldova este Teleproiect SRL, fondat de Agenţia de Televiziune Intermedia SRL, deţinută de Veaceslav Fiodorov. Denumirea AT Intermedia este identică cu cea a unei structuri de la Moscova, controlată de societatea pe acţiuni SEK, o companie ce aparţine Societăţii Ruse pentru Drepturile de Autor.

TV-urile controlate de Ilan Shor

Posturile Euro TV şi Alt TV sunt asociate omului de afaceri Ilan Șor şi lider al Partidului Șor, deşi acesta a negat de mai multe ori că ar fi în spatele celor două televiziuni. Alt Tv în 2016 a fost transformat în Orhei TV, televiziunea care îl promovează vădit pe Ilan Șor.

Acestea sunt oficial în proprietatea Ritei Ţvic prin firma Media Resurse SRL , al cărei fondator este compania Klassika Media SRL, asociată cu numele lui Ilan Șor.

Studii, măsurări

Registrele de evidenţă ale CCA includ:   78 de posturi de televiziune şi 58 de posturi de radio.  Cinci televiziuni (Moldova 1, Prime, Canal 2, Canal 3 şi Publika TV) şi opt radiouri (Radio Moldova, Muz FM, Publika FM, Radio Plai, Hit FM, Vocea Basarabiei, Fresh FM şi Radio Noroc) sunt cu acoperire naţională. 85 de radiodifuzori, inclusiv 49 de televiziuni şi 36 de staţii de radio, îşi au sediul în municipiul Chişinău, iar 51 –  29 de televiziuni şi 22 de posturi de radio – în alte localităţi.

Măsurarea audienţei radiodifuzorilor din RM este efectuată sub egida AGB Nielsen Media Research de către compania TV MR MLD, însă obiectivitatea rezultatelor este pusă la îndoială de mai multe organizații și experți independenți care fac cercetări în domeniu. AGB monitorizează doar 15 televiziuni: Canal 2, Canal 3, Moldova 1, N4, NTV Moldova, Prime, Pro TV Chişinău, Publika TV, Realitatea TV, Ren TV Moldova, RTR Moldova,  ТNТ Exclusiv Tv, STS Mega şi Super TV.

Majoritatea televiziunilor sunt dominate din punct de vedere al conţinuturilor de emisiuni de fabricaţie rusă. Datele din 2017, de exemplu, demonstrează că 25 din 45 de emisiuni cu cel mai mare rating (câte trei de la fiecare canal) sunt difuzate în limba rusă, de regulă, preluate de la canalele ruseşti sau filme artistice de producţie sovietică şi seriale concepute şi realizate în Federaţia Rusă.

Un studiu realizat în 2014 releva că la 8 posturi de televiziune (Canal 2, Canal 3, Jurnal TV, Moldova 1, Prime, Pro TV Chişinău, Publika TV şi TV7) coloana sonoră a filmelor străine difuzate era dominată în proporţie de 83 la sută de limba rusă.

După destrămarea URSS, distribuitorii de film din FR au obţinut dreptul de a-şi extinde operaţiunile şi pe teritoriul ţărilor care fac parte din CSI. Procurând drepturile de distribuţie pentru un film, distribuitorul din FR capătă automat şi drepturile pentru RM. Aceasta le permite să aplice tarife mici, considerând în acest sens RM nu ca pe o ţară aparte, ci ca pe o regiune a Rusiei.

Din punct de vedere financiar producţiile ruseşti sunt mult mai accesibile pentru posturile Tv din RM decât producţiile europene. Pe această cale pe micile ecrane din RM ajung cele mai multe filme şi seriale atât de producţie rusească, cât şi internaţională. Majoritatea posturilor Tv care cumpără drepturi de difuzare a filmelor au furnizori din FR.

Mai multe detalii despre proprietarii oficiali ai posturilor TV care emit în R.Moldova pot fi găsite pe site-ul CCA.

Un studiu publicat recent (iulie 2018) arată că Republica ”Moldova este țara cea mai expusă din Europa Centrală și de Est la propaganda rusă, și respectiv cea mai vulnerabilă, după cum reiese din rezultatele studiului „Rezistența față de dezinformare în Europa Centrală și de Est”.

Cercetarea atestă faptul că majoritatea televiziunilor de top sunt cele care retransmit programe rusești, iar o bună parte din presa on-line favorizează Kremlinul. În același timp, există câteva categorii importante de populație predispuse spre a fi manipulate, constată autorii studiului. Aceștia mai menționează că măsurile luate în ultimul timp de autorități nu sunt suficiente, ba mai mult, sunt susceptibile de a favoriza anumite grupuri politice.

Presa scrisă pro-rusă

”KP  Moldova” este publicația-fiică a cotidianului cu același nume Komsomoliskaya Pravda (Adevarul comsomolist) editat la Moscova. Este editată la Chișinău, promovează politica Kremlinului și are o politică editorială anti-Nato, anti-România și anti-UE. Publicația deține și un portal  https://www.kp.md/. Logo-ul publicației este același cu logo-ul publicației din Federația Rusă. Ziarul este editat de Publicația Periodică ”Komsomoliskaya Pravda-Basarabia” SRL.

„Argumenti i Fakti”, editat săptămânal la Chișinău, folosește denumirea similară a publicației editate în Rusia, care se bucură de popularitate la Moscova. Ziarul este editat însă de Exclusiv Media SRL, companie fondată de deputatul socialist și apropiat lui Igor Dodon Corneliu Furculiţă, cea care în 2015 a obţinut licenţă de emisie pentru NTV Moldova si Exclusiv TV.  Site-ul ziarului „Argumenti i Fakti” Aif.md a fost înregistrat de publicaţia „Argumenti i Fakti” de la Moscova.

Portaluri pro-ruse

Câteva dintre portalurile afiliate socialiştilor sunt prezentate ca fiind „utile” chiar pe pagina oficială a PSRM – socialistii.md. Astfel, pe lângă Dodon.md, Gardatinara.md sau Fundatiasolutia.md, în lista site-urilor recomandate sunt şi Actualitati.md, Tsn.md, Replika.md şi Aif.md, arată o anchetă a Centrului pentru Jurnalism de Investigație  din Republica Moldova.

Portalul Tsn.md a fost înregistrat de Exclusiv Media SRL și este afiliat PSRM. Tsn.md prezintă Actualitati.md, Replika.md şi „Argumenti i Fakti” drept portaluri partenere.

Pan.md este site-ul publicației de limbă rusă Panorama, care în prezent nu mai apare în variantă print. Înregistrat în 2009, de ziaristul de limbă rusă Dumitru Ciubașenco, pe atunci redactor al ziarului Panorama, site-ul relata pe larg despre Renato Usatâi, liderul formațiunii politice Partidul Nostru. Dumitru Ciubașenco a candidat în 2016 la funcția de președinte al Republicii Moldova din partea Partidului Nostru.  SRL-ul Publicaţia Periodică Ziarul de limbă rusă ПАНОРАМА deține o cotă parte de 50% din proprietatea ziarului și a portalului, iar administratorul Exclusiv Media SRL,Petru Burduja, deţine, din 2015, cealaltă jumătate din proprietate. Politicianul Renato Usatâi și-a făcut toți banii, cu care a finanțat medii de informare din R.Moldova, în Rusia.  În campania electoral din 2016, ziarul a obţinut un contract de 100.830 de lei pentru publicitate electorală acordată lui Dumitru Ciubaşenco.

Şi celelalte site-uri apropiate PSRM au fost înregistrate de persoane afiliate formaţiunii.

Portalul Actualitati.md a fost înregistrat de Iuri Vitneanski, ales local din partea PSRM în Consiliul municipal Chişinău. Iuri Vitneanski mai este şi membru al Consiliului coordonator al Asociaţiei obşteşti „Garda Tânără”, prezentată drept „aripa tânără” a PSRM.

Replika.md a fost înregistrat de Roman Fiodorov, anterior membru al Uniunii Tineretului Comunist din Moldova. Acum câţiva ani, Roman Fiodorov figura drept secretar pe ideologie în cadrul Comitetului raional Bălţi. Aceste portaluri au o politică editorială pro-rusă, îl promovează pe Igor Dodon, dar şi pe alţi lideri ai PSRM, evită să critice reprezentanții Partidului Democrat aflat la guvernare.

Novosti Moldova

Alte două instituţii de presă Novosti Moldova şi Sputnik, cu o politică editorială pro-rusă, îl promovează constant pe Igor Dodon.

Novostimoldova.ru este portalul Ageniţiei de știri Novosti Moldova și a fost înregistrat de Naunet, o companie licenţiată să ofere domain-uri .ru. Afacerea media aparţine unui SRL cu acelaşi nume – Agenţia de ştiri НОВОСТИ-МОЛДОВА, fiind administrată de jurnalista Rita Ţvic. Această companie a fost fondată de o altă firmă – Noutăţi din Rusia SRL, întreprindere care, la rândul ei, este fondată şi administrată de Rita Ţvic. Soţul Ritei Țvic, jurnalistul Vladmir Novosadiuc, este şeful agenţiei Sputnik Moldova.

Sputnik.md 

Sputnik.md, site-ul instituţiei de presă care se prezintă drept o agenţia de ştiri şi radio, şi-a început activitatea în noiembrie 2014, fiind înregistrat de Agenţia Internaţională de Presă Rossia Segodnea (Russia Today), de la Moscova, carea fost fondată în 2013, prin decret prezidenţial de preşedintele Federaţiei Ruse, Vladimir Putin.  Russia Today este considerată agenţia de propagandă a Kremlinului.În 2014, una dintre prezentatoarele Russia Today,  Sara Firth, a demisionat, subliniind într-un mesaj postat pe Twitter că prezentatorii RT “lucrează pentru Putin” și răspândesc “minciuni”.

Politica editorială a  Sputnik.md este centrată pe evenimentele politice din Federația Rusă, președintele Putin fiind prezent aproape zilnic în știrle de pe portal. Liderii opoziției de la Chișinău și politicienii pro-români sunt prezentanți în contexte negative, pe când președintele pro-rus Igor Dodon este vizat în contexte positive.

Sputnik îl promovează masiv pe Ilan Shor, el susține toate conferințele de presă la Sputnik. Presa de la Chișinău a scris că Șor finanțează această agenție.

Vizați în raportul Kroll

Cei doi soţi Rita Ţvic şi Vladimir Novasadiuc, ambii acţionari la Unibank, una dintre cele trei bănci devalizate, au fost vizaţi în raportul Kroll, compania angajată de autorităţile Republicii Moldova să investigheze furtul milliardului  de dolari din trei bănci: Banca de Economii, Banca Socială și Unibank. Potrivit documentului, Rita Ţvic şi Vladimir Novasadiuc au împrumutat de la firma Harrogate Consulting LLP câte 12 milioane de lei.

În  2014,  cei doi jurnaliști  au intermediat preluarea a două posturi de televiziune  Euro TV şi Alt TV de către primarul de la Orhei, omul de afaceri Ilan Şor. Rita Ţvic este fondatoarea Klassika Media SRL, firmă care a fondat Media Resurse SRL şi Alternativ-TV SRL, cele care gestionează posturile de televiziune. Anterior, Rita Ţvic a realizat un documentar video despre tatăl lui Ilan Șor, iar în ultimii ani a apărut în mai multe rânduri alături de  Ilan Şor, ţinând discursuri publice.

Noi.md a fost fondat în septembrie 2010 de MLD Media SRL, companie cu activităţi  în domeniile radio, TV şi agenţii de presă. Firma are şase acţionari printre care companii controlate de omul de afaceri Vasile Chirtoca, consilier municipal din partea Partidului Comuniștilor şi candidatul formaţiunii pentru funcţia de primar al Capitalei la alegerile locale din 2015. Editorii portalului nu recunosc limba română. Redacția se poziționează ca un centru analitic și menționează că știrile și materialele analitice sunt publicate în limbile rusă și moldovenească.

Crimemoldova.com, portal care scrie despre criminalitatea din Republica Moldova, dar este pagină web fiică a CrimeRussia. Domenul crimemoldova.com, cu adresă IP în statul Arizona, SUA, a fost înregistrat în iunie 2012 de Internet Domain Service BS Corp, un alt serviciu care asigură anonimitatea proprietarilor reali.  Pe site se menționează că proprietarul este off-shore-ul Citadel Media Group LTD, firmă care şi-ar avea sediul în Hong Kong, China. Potrivit site-ului oficial al companiei, cmg.im, pe lângă proiectul Crime Moldova, ea mai deţine portalurile crimerussia.com, fondat în 2009, şi russiangate.com, fondat în 2016.  În calitate de registrator al domenului cmg.im figurează Alexei Efanov, despre care însă nu sunt disponibile alte detalii. Redactor-şef al crimemoldova.com figurează Alexei Păduraru. Unii dintre angajații portalului spun că banii vin din Rusia, dar că portalul nu ar avea implicații politice.

Portalul Gagauzinfo.md

Gagauzinfo.md, portal dedicat primordial reflectării evenimentelor din UTA Găgăuzia,  a fost fondat în anul 2008 de către Iusivmedia SRL, firmă licenţiată în domeniul televiziunii şi radiodifuziunii şi condusă de Iulia Cîlcic. Îl promovează pe Igor Dodon și dă prioritate politicii pro-ruse.

Newsmaker.md este un portal de limbă rusă fondat în 2014 de Vladimir Soloviov, jurnalist şi redactor-şef, fost corespondent special al publicaţiei Komersant de la Moscova, apoi director al publicaţiei online Komersant Moldova. Portalul kommersant.md s-a închis la 1 august 2014, echipa invocând dificultăţi financiare care nu ţin de redacţie. Actualul portal funcționează ca un proiect și este finanţat din granturi de susţinere a mass-media independente din Republica Moldova, dar şi din alte fonduri străine. Portalul are o politică editorială pro-europeană.